عنوان طرح پژوهشي: طراحي و اعتبار بخشي الگوي انجام فعاليت‌هاي آزمايشگاهي در آموزش علوم تجربي دوره متوسطه
تاريخ اتمام: 1387
كارفرما: سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي
مجري طرح: آرزو اصفا
ناظر طرح: دکتر عابد بدريان
همكار طرح: طالب عبدي‌نژاد

چكيده:
در اين طرح پژوهشي جهت استفاده اثربخش از فعاليت‌هاي آزمايشگاهي، ابتدا اهداف مورد نظر برنامه درسي فيزيك، شيمي و زيست شناسي در انجام فعاليت‌هاي آزمايشگاهي در سه حيطه دانشي، مهارتي و نگرشي بررسي شد و سپس با توجه به چهارچوب برنامه درسي علوم دوره متوسطه (شامل فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي) اين سؤال مطرح شد كه براي انجام فعاليت‌هاي آزمايشگاهي و ارزشيابي مناسب از آنها در آموزش اثربخش علوم تجربي كشورمان به صورت هماهنگ با برنامه درسي فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي دوره متوسطه و امكانات موجود در مدارس، از چه الگوهايي مي‌توان استفاده كرد. با بررسي انواع الگوهاي رايج در سطح جهان، الگوي جديدي ارائه شد. الگوي پيشنهادي اين پژوهش قابليت اجرا در نظام آموزشي كشورمان را داشته و با زمينه‌هاي موجود، امكانات موجود در مدارس و نيز برنامه درسي متناسب مي‌باشد. بعد از ارايه‌ي الگو، از طريق نظرسنجي از متخصصان تعليم و تربيت، كارشناسان گروههاي آموزشي و نيز معلمان فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي دوره متوسطه، و مطالعه ميداني، اعتباربخشي الگوي پيشنهادي مورد بررسي قرار گرفت. الگوي پيشنهادي از اعتبار بالايي برخوردار بوده و مي‌تواند براي برنامه‌ريزان و مولفان كتاب‌هاي درسي و همچنين مدرسان دوره‌هاي ضمن خدمت و معلمان علوم دوره متوسطه مفيد واقع گردد.

  • فن آموز
  • انجمن فیزیک